Kävimme tähän liittyvää keskustelua jo täälläKeijona kirjoitti: ↑21 Huhti 2023, 12:32Puututaan nyt tuohon, mutta yritetään pitää keskustelu lyhyenä ja asiallisenna, eikä tehdä mitään pitkiä vuodatuksia ja asiattomia henkilöön menemisiä.Naturalisti kirjoitti: ↑21 Huhti 2023, 12:24Tässä taas on hyvä esimerkki kielesi selkeydestä. Osaatko itse vastata kysymykseesi?
Teet eron itse aiheutettujen ja muiden aiheuttamien tunteiden välillä. Miten ne kokemuksena eroavan toisistaan? Jos sulla on tunteita, niin eikö ne ole sun tunteita, vaikka niiden aiheuttaja olisi mikä hyvänsä?
Otetaan ensin rastafilosofien näkemys tuohon oman ja toisen oman, minän ja ympäristön dikotomiaan ja vastakkainasetteluun.
Heidän mukaansahan kysymys on käpyrauhasen surkastumisesta, joka kadottaa kosketuspintaa tietoisuuteen siinä määrin, että ihminen alkaa erittelemään itseään ympäristöstä.
Monoteismissä sama esitetään kuvainnollisesti, paratiisista karkotuksena, kun ihminen alkaa häpeämään ja piilottelemaan viikunan lehden takana
Buddhalaisuudesa taas puhutaan luopumisen pelosta, joka aiheuttaa egon ja subjektiivisuuden kasvun. Ja kadottaa todellisuudentajunsa ja tietoisuutensa siitä ettei ihminen enää ymmärrä olevansa yhtä ja vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa.
Toisinsanoen oma on illuusio, ja sitten myöhemmin on rakennettu kokonainen järjestelmä jopa lakeja oikeutamaan väkivaltaa tuota oman harhaa ja pahuutta suojelemaan.
viewtopic.php?p=57800#p57800
Se alkoi mennä sivuraiteille tässä:
viewtopic.php?p=57811#p57811
Otetaan nyt uusi alku tästä kommentistasi. Voiko noista (oman näkökulmani mukaan mystiikkaa tihkuvista) esimerkeistä päätellä, että siellä surkastuneen käpyrauhasen takana voisi olla suoran realismin mukainen kokemus todellisuudesta sellaisena kuin se todella on?
Epäsuoran realismin mukaan emme voi sitä suoraan kokea, vaan muodostamme siitä representaation, jonka avula ajattelemme. Voisiko tuo "oma illuusio todellisuudesta" olla epäsuoran realismin mukainen todellisuuden representaatio?
Jos voimme hyväksyä edellä esitetyt oletukset, näkemyseromme saattaa kulminoitua siihen, että pidät mahdollisena kokea todellisuuden suoran realismin mukaisesti ja minä ajattelen käsityksemme todellisuudesta perustuvan epäsuoraan realismiin.