Juuri näin. Mitään selitettävää ei ole. Kun on ääretön ei ole mitään ääriensä ulkopuolella joka vapauttaan voisi rajoittaa. Ymmärtääkseni loogikot kutsuvat tuota tautologiaksi.ID10T kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:11Ja sitä jumalan tahtoahan ei näppärästi tarvitse selittää mitenkäänsiili suhonen kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:07
Äärellisen olion tahto ei tietenkään voi olla missään järjellisessä mielessä vapaa. Vapaa on vain ääretön jumala.![]()
![]()
![]()
Torjutko Jeesuksen?
-
siili suhonen
- Reactions:
Re: Torjutko Jeesuksen?
Kontiainen näki asiat kovin eri tavalla.
Entä taivaan pasuunat. Näistä muistan mainitun, mutta en kyllä muista mihin nämä pasuunat liittyi, maailman loppuun, tai johonkin.Märkäruuti kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 11:27Taivaassa soitetaankin harppua...ja mahdollisesti heliseviä- ja kumisevia kymbaaleja. Viuluista ei ole Raamatussa mitään juttua. Kerettiläistä Baabelin kotkotusta sellainen.vahva_virtanen kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 10:56 Minä en osaa soittaa viulua. Enkä usko että jumala tai itse Saatana hetkeäkään suostuisi kuuntelemaan harjoitteluani.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Edellä taisi olla juttua siitä, mitä pelastuneet sielut taivaassa soittavat. Pauunat ovat eri asia.
Ne pasuunat kuuluvat maailmanloppuun ennen valkokaapuisten vanhurskaiden taivaaseen astumista ja niihin puhaltavat enkelit. Pasunoiden pauhatessa tähtiä putoilee taivaalta vesilähteisiin jotka myrkyttyvät, laivoja hukkuu, Maan päälle saapuu neljä ilmestyskirjan ratsastajaa rutto, sota ja nälänhätä sekä kuolema ja kaikenlaista muutakin vastoinkäymistä tapahtuu kurjille ihmispoloisille.
Että sellaisia ne pasuunat saavat aikaan. Maailman vanhimmassa kaupungissa Jerikossa, joka oli asuttu jo yli kolmetuhatta vuotta ennen YEC uskovien Maan ja taivaan luomista, ne särkivät kaupungin muurit, kun muutama päivä oli muureille pasuunamusiikkia soitettu.
Tuostakin pitää ruveta vänkäämäänID10T kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:15Miten usko ja uskomatta oleminen voi molemmat olla järkevää, kunnollista, kaunista ja oikein?OlliS kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:12Jumalaan uskominen on ihan järkevää, kunnollista, kaunista ja oikein. Ja niin ateismikin. Meillä on uskonvapaus, vaikkei luulisi kun tätäkin foorumia lukee.ID10T kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:09Käytännössä on aivan sama, uskooko joulupukkiin, jumalaan vai hattivattiin.OlliS kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:05Katsos nyt, ei mihin tahansa, vaan JUMALAAN!Märkäruuti kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 11:33Ei aivot narikkaan ja uskomaan.
Minulla meni hitaana ihmisenä vuosia ennen kuin huomasin ja ennen kaikkea tunnustin tuon perustavaa laatua olevan vaatimuksen fundamentalisessa uskossa. Sen tosiasian tunnustamisesta alkoi ulosoppimiseni uskosta.
Totesin tämän jo aiemminkin, mutta koska et näe eroa uskomisen ja uskomatta olemisen järkevyyden välillä, olet nähtävästi arpomalla päätynyt teismiin.
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Tämähän onkin vänkäyspalsta.OlliS kirjoitti: ↑10 Tammi 2025, 00:30Tuostakin pitää ruveta vänkäämäänID10T kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:15Miten usko ja uskomatta oleminen voi molemmat olla järkevää, kunnollista, kaunista ja oikein?OlliS kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:12Jumalaan uskominen on ihan järkevää, kunnollista, kaunista ja oikein. Ja niin ateismikin. Meillä on uskonvapaus, vaikkei luulisi kun tätäkin foorumia lukee.ID10T kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:09Käytännössä on aivan sama, uskooko joulupukkiin, jumalaan vai hattivattiin.OlliS kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:05Katsos nyt, ei mihin tahansa, vaan JUMALAAN!Märkäruuti kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 11:33Ei aivot narikkaan ja uskomaan.
Minulla meni hitaana ihmisenä vuosia ennen kuin huomasin ja ennen kaikkea tunnustin tuon perustavaa laatua olevan vaatimuksen fundamentalisessa uskossa. Sen tosiasian tunnustamisesta alkoi ulosoppimiseni uskosta.
Totesin tämän jo aiemminkin, mutta koska et näe eroa uskomisen ja uskomatta olemisen järkevyyden välillä, olet nähtävästi arpomalla päätynyt teismiin.
Minä myönsin että ateismi voi olla ihan järkevää. Ateistit ei ikinä myönnä että uskominen voi olla järkevää, vain naturalismin mukainen teologia, liberaaliteologia voi heistä olla järkevää.
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Siinäpä se, ei se selviäkään. Periaatteessa ateisti voi uskoa vaikka horoskooppeihin tai saunatonttuihin, koska ateismi on kannanotto ainoastaan jumalien olemassaoloon.Jemina kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 20:35Meidän uskovaisten on vaikeampi kritisoida ateisteja, koska ainakaan minulle ei ole vielä täälläkään selvinnyt se, mihin ateistit oikeastaan uskovat?Vän kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 19:43Mistä olet saanut sellaisen kuvan, että uskonnollisuutenne häiritsisi meitä? Pahoittelen, jos olen omalta osaltani sellaista kuvaa luonut. Ei ole ollut tarkoitus.Jemina kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 19:20Jumalaan uskominen on tuota kaikkea mitä sinä sanot. Tämä ketju on osoittanut selvästi sen, että tällä palstalla on enemmän ateisteja.OlliS kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:12Jumalaan uskominen on ihan järkevää, kunnollista, kaunista ja oikein. Ja niin ateismikin. Meillä on uskonvapaus, vaikkei luulisi kun tätäkin foorumia lukee.ID10T kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:09Käytännössä on aivan sama, uskooko joulupukkiin, jumalaan vai hattivattiin.OlliS kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:05Katsos nyt, ei mihin tahansa, vaan JUMALAAN!Märkäruuti kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 11:33Ei aivot narikkaan ja uskomaan.
Meitä uskovia ei häiritse heidän elämänkatsomuksensa, mutta jostain syystä meidän uskonnollisuutemme tuntuu häiritsevän tai vaivaavan heitä. Miksiköhän on näin?
Noin ylipäätään ihmisten uskonnollisuus ei häiritse minua tippaakaan, muuta kuin silloin, kun sitä tullaan pyytämättä tuputtamaan. Yksikin nainen kauppakeskuksessa änki viereen, kun olin odottamassa muita, alkoi saarnaamaan Jeesuksesta ja väkisin halusi rukoilla puolestani pitäen kättä pääni päällä. Vaikka hyvin selvästi sanoin, etten ole kiinnostunut. Erittäin tunkeilevaa ja ahdistavaa, mutta en vanhaa naista kehdannut työntää poiskaan.
Tämä palsta on keskustelupalsta. Jos aiheena on torjutko Jeesuksen, kyllä silloin ateistien täytyy saada sanoa, että kyllä, ehdottomasti. Jos se tuntuu uskovaisilta pahalta, ikävä juttu. Ei täällä olla kenellekään pahaa mieltä tuottamassa, mutta ei ateisteiltakaan voi vaatia, että he valehtelisivat. Erilaiset mielipiteet täytyy suvaita, vaikka ei olisi samaa mieltä. Mielipiteitä saa kritisoida tietysti molemmin puolin. Se kuuluu keskusteluun.
Jumalalla on siis "vapaudut selitysvelvollisuudesta" -kortti, mikä on perin kummallista logiikan kannalta.siili suhonen kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 22:16Juuri näin. Mitään selitettävää ei ole. Kun on ääretön ei ole mitään ääriensä ulkopuolella joka vapauttaan voisi rajoittaa. Ymmärtääkseni loogikot kutsuvat tuota tautologiaksi.ID10T kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:11Ja sitä jumalan tahtoahan ei näppärästi tarvitse selittää mitenkäänsiili suhonen kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:07
Äärellisen olion tahto ei tietenkään voi olla missään järjellisessä mielessä vapaa. Vapaa on vain ääretön jumala.![]()
![]()
![]()
Tuo jumalan äärettömyyskin ja siitä seuraavat asiat ovat määritelmällistä kehäpäättelyä.
Eikös Jerikon muurit sorrettu pasuunoilla?Tauko kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 22:55Entä taivaan pasuunat. Näistä muistan mainitun, mutta en kyllä muista mihin nämä pasuunat liittyi, maailman loppuun, tai johonkin.Märkäruuti kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 11:27Taivaassa soitetaankin harppua...ja mahdollisesti heliseviä- ja kumisevia kymbaaleja. Viuluista ei ole Raamatussa mitään juttua. Kerettiläistä Baabelin kotkotusta sellainen.vahva_virtanen kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 10:56 Minä en osaa soittaa viulua. Enkä usko että jumala tai itse Saatana hetkeäkään suostuisi kuuntelemaan harjoitteluani.
Itse muotoilisin näin asian. Jotkut saavat voimaa kun uskovat yliluonnollisiin entiitteihin. Osa ei niitä tarvitse. Siksi kumpikin näkemys on tavallaan oikea.
Mutta mieti asiaa myös tältä kannalta. Voitko pakottaa itseäsi rakastumaan toiseen ihmiseen (Naiseen tai mieheen)? Vastaus on että et. Se on täysin hallitsematon prosessi. Samoin on uskoon tulo. Siihen eivät kaikki kykene. Este voi olla puhdas järki ja järkeily. Ehkä minun tapauksessa asia on niin. Minun on mahdoton ottaa vastaan "Armoa".
Ilmeisesti rippileirillä olin todella lähellä tulla uskoon (Ryhmäpaine ja herkkä mieli). Kun "Pyhä henki" alkoi valua minuun stoppasin ajattelun ja ajattelin: "Ei, minun täytyy tutkia asiaa lisää". Ja sillä tiellä olen edelleen. Eli tutkin.
Panin vaan merkille lausuntosi kummallisuuden, en siis vänkää mistään. Hyvä vaan, jos ateistit sinulle kelpaavat.OlliS kirjoitti: ↑10 Tammi 2025, 00:30Tuostakin pitää ruveta vänkäämäänID10T kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:15Miten usko ja uskomatta oleminen voi molemmat olla järkevää, kunnollista, kaunista ja oikein?OlliS kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:12Jumalaan uskominen on ihan järkevää, kunnollista, kaunista ja oikein. Ja niin ateismikin. Meillä on uskonvapaus, vaikkei luulisi kun tätäkin foorumia lukee.ID10T kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:09Käytännössä on aivan sama, uskooko joulupukkiin, jumalaan vai hattivattiin.OlliS kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:05Katsos nyt, ei mihin tahansa, vaan JUMALAAN!Märkäruuti kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 11:33Ei aivot narikkaan ja uskomaan.
Usko liittyy aina asioihin, joita ei voi selittää tai todistaa mitenkään. Siksi sitä ei voi lähtökohtaisesti pitää järkevänä, joskaan ei kyllä järjettömänäkään, kun usko ei todistu kumminkaan päin.
Tavallaan kelpaavat. Siis tavallaan. Vaikka käännytysyritykset kosmologiassa ja uskonnossa meidän suuntaamme ovat vain niin läpinäkyviä. Käsittääkseni Olli on saarnaaja eli se on täsyin ymmärrettävää. Ja kai myös mormooneilla on lähetyskäsky?ID10T kirjoitti: ↑10 Tammi 2025, 07:42Panin vaan merkille lausuntosi kummallisuuden, en siis vänkää mistään. Hyvä vaan, jos ateistit sinulle kelpaavat.OlliS kirjoitti: ↑10 Tammi 2025, 00:30Tuostakin pitää ruveta vänkäämäänID10T kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:15Miten usko ja uskomatta oleminen voi molemmat olla järkevää, kunnollista, kaunista ja oikein?OlliS kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:12Jumalaan uskominen on ihan järkevää, kunnollista, kaunista ja oikein. Ja niin ateismikin. Meillä on uskonvapaus, vaikkei luulisi kun tätäkin foorumia lukee.ID10T kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:09Käytännössä on aivan sama, uskooko joulupukkiin, jumalaan vai hattivattiin.OlliS kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:05Katsos nyt, ei mihin tahansa, vaan JUMALAAN!Märkäruuti kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 11:33Ei aivot narikkaan ja uskomaan.