Idiot puhuu ihan järkeviä muiden kanssa ja osaa filosofiaa ihan oikein ja tasokkaasti, mutta minun kanssa keskustellessaan taantuu hyeenaksi, joka tarttuu joka asiaan pikkutarkasti ja väittää vastaan periaatteesta, taitamattomasti, vaikka yleensä ei sorru sellaiseen, ja vaikka sanoisin jotain ihan oikein ja järkevästi, niin ei myönnä sitä.ID10T kirjoitti: ↑10 Tammi 2025, 11:24Sinun jumalaa koskeva logiikkasi perustuu siihen olettamukseen, että jumala on ääretön. Mutta koska premissi on todistamaton, on myös siitä seuraava johtopäätös tuulesta temmattu.siili suhonen kirjoitti: ↑10 Tammi 2025, 11:17Tipuin kärryiltä. Voiko selventää mitä tarkoittaa määritelmällinen kehäpäättely?ID10T kirjoitti: ↑10 Tammi 2025, 07:37Jumalalla on siis "vapaudut selitysvelvollisuudesta" -kortti, mikä on perin kummallista logiikan kannalta.siili suhonen kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 22:16Juuri näin. Mitään selitettävää ei ole. Kun on ääretön ei ole mitään ääriensä ulkopuolella joka vapauttaan voisi rajoittaa. Ymmärtääkseni loogikot kutsuvat tuota tautologiaksi.ID10T kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:11Ja sitä jumalan tahtoahan ei näppärästi tarvitse selittää mitenkäänsiili suhonen kirjoitti: ↑09 Tammi 2025, 15:07
Äärellisen olion tahto ei tietenkään voi olla missään järjellisessä mielessä vapaa. Vapaa on vain ääretön jumala.![]()
![]()
![]()
Tuo jumalan äärettömyyskin ja siitä seuraavat asiat ovat määritelmällistä kehäpäättelyä.
Vastaavasti jos minä uskon, että saunatontulla on aina punaiset tossut, niin johtopäätös, jonka mukaan vihreätossuisia saunatonttuja ei ole, on kehäpäättelyä.
Olemme vaan eri linjoilla uskonnosta, evoluutioteoriasta ja kosmologiasta. Kaksi vastakkaista, antagonistisia maailmankatsomusta. Naturalismi ateismin kanssa idiotilla ja teismi ym. minulla.