Irroitit ovelasti asiayhteydestä näyttääksesi hyvältä väittelijältä?
Torjutko Jeesuksen?
Re: Torjutko Jeesuksen?
Loppuivatko ateistilta asiallisemmat kommentit?vahva_virtanen kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 12:41Näköjään jeesuspelleltä loppuivat argumentit jälleen kerran.
Sitä paitsi puhut *askaa en minä raamattuun ole viitannut, mutta sinä olet.
-
vahva_virtanen
- Reactions:
Minulla on tapana kommentoida aivan samalla tasolla kuin on jonkun väitteen esittäjällä.
Missä vaiheessa minä olen raamattuihin viitannut? Taidat tapasi mukaan julistaa paskaa.
vahva_virtanen kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 13:00Minulla on tapana kommentoida aivan samalla tasolla kuin on jonkun väitteen esittäjällä.
Missä vaiheessa minä olen raamattuihin viitannut? Taidat tapasi mukaan julistaa paskaa.
Jospa muistisi palautuu pätkittäin?
Jankkaat turhaan, minkään asian olemattomuutta ei voi todistaa.Koo kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 12:50Silloinhan vain toisella väittelijällä on todistustaakka ja ei ole kysymys väitteestä. Mutta jos väitteellä on vastaväite se tarkoittaa olemassa olevaa asiaa vaikka olemassa oleva asia olisi olemattomuus.ID10T kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 12:45Ei sellaista pidä todistaa oikeaksi, jota EI VOI todistaa oikeaksi. Nyt olet lapsellinen.Koo kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 11:54Mutta se on vastaväite, joka pitää todistaa oikeaksi, jos sille on olemassa vastaväite joka vaaditaan todistamaan oikeaksi.ID10T kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 08:33Minkään asian olemattomuutta on mahdotonta todistaa, siksi olemattomuuteen uskovalla ei ole todistustaakkaa.Koo kirjoitti: ↑05 Tammi 2025, 20:18Neutroni kirjoitti: ↑05 Tammi 2025, 17:46Sotia haluavat vain pieni äärimmäisen eliitin joukko, jotka yrittävät kasvattaa valtaansa. Verityöt tekevät sotilaat ja sotien uhriksi joutuvat siviilit hyvin harvoin haluavat sotia? Miksi muutaman sotia haluavan herranketkun tahto, että muut sotivat heidän puolestaan, on jumalallesi arvokkaampi asia kuin miljoonien sodista kärsivien tahto olla sotimatta?
En. En pidä siitäkään, jos joku pappi tai piispa estää minua tekemään voimalla jotain tai pakottaa tekemään jotain ikävää omaksi hyväkseen. Mutta se on tavalla tai toisella arkea kaikissa uskonyhteisöissä.Pitäisitkö siitä jos joku kaverisi estäisi sinua voimalla tekemästä jotain joka hänen mielestään on väärin, mutta sinun mielestä mahdollisesti oikein?
Tietenkin voi ja mitään kiistatonta uskonnollisista teksteistä riippumatonta todistusta Raamatussa kuvatun Jeesuksen olemassaolosta ei ole. Uskovat uskovat ja muut eivät.Jeesusta ei voi kiistää lähi-idässä kerran eläneenä fyysisenä ja historiallisena henkilönä.
Mitä tarkoitat? Ei yhteiskunta pakota ketään kumartamaan mitään. Minä tunnen tusinoittain hyvinkin änkyräkonservatiiveja eikä heitä ole mitenkään vainottu tai jahdattu. Jotkut kokevat sen vainona, etteivät saa julistaa vihasaarnojaan vapaasti, usempia ei edes kiinnosta. Miksi sinua kiinnostaa etkä vain elä omaa elämääsi omien sääntöjesi mukaan? Ei yhteiskunta pakota ketään liberaaliuteen. Saat käydä kirkossa, tunnustaa uskoasi, olla kuolemaan asti naimisissa, pukeutua konservatiivisesti ja käydä sen sukupuolen vessassa, johon sinun on lapsena kerrottu kuuluneen. Saat jopa kiistää julkisesti liberaalit näkemykset, kunhan et aloita mitään kohtuutonta vihanjulistusta.Mutta miksi minun tai kaikkien muiden ihmisten pitäisi olla 24/7 modernin liberalismin kumartajia eli arvokorrekteja kansalaisia sanktioiden uhalla eli suhtautua suvaitsevaisesti asioihin joiden suhteen järki sekä tunne on eri mieltä, ellei yhteiskunta olisi määritellyt itseään yhteiskunnaksi jonka kanssa ei saa olla eri mieltä ja kansalaisten pitää kieltää omat fyysisetkin havainnot jos ne eivät mahdollisesti noudata modernin yhteiskunnan arvoliberaalia näkemystä?
Minulla on enemmän todisteita hänen fyysisen olemassaolonsa puolesta kun sinulla hänen olemassa olemattomuuden puolesta etkä voi vedota siihen että vain väite pitää todistaa koska myös väite olemattomuudesta on väite jos on olemassa vastaväite. Se kuuluu loogiseen päättelyketjuun / ajatteluun. Vaikka ei välttämättä miellytä.
Maailmankaikkeus on yksinkertaisesti niin laaja, että emme voi varmuudella tietää, asuuko jollain tuntemattomalla planeetalla jumala, joulupukki, Batman ja muumipappa sulassa sovussa.
Ei kukaan pakota.....![]()
-
vahva_virtanen
- Reactions:
-
Märkäruuti
- Reactions:
Jumala on olemassa, on positiivinen väite, joka vaatii todistamisen.
En usko Jumalan olemassaoloon, koska Jumalasta ei ole mitään tieteen kriteerit kestävää todistetta, ei ole positiivinen väite. Virkeen ensimmäinen lause on toteamus ja toinen sen perustelu. Jos sinä väität Jumalan olevan olemassa, sinun asiasi on osoittaa todisteet.
Tunnen tietoteorian ja myös tieteellisen metodin varmasti sinua paremmin. Se kun ei vielä paljoa vaadi.
Minun henkilökohtainen uskoni pohjautuu Pyhään Kolminaisuuteen: Isä Jumala, Poika Jeesus ja Pyhä Henki.
Vaikein asia kristillisessä kolminaisuuden käsitteessä on se, ettei sitä voi tyhjentävästi selittää. Jumalan kolminaisuus on käsite, jota ihmisen on mahdoton ymmärtää täysin, selittämisestä puhumattakaan. Jumala on äärettömän paljon suurempi kuin me, sen vuoksi meidän ei pitäisi odottaakaan, että pystyisimme ymmärtämään häntä täydellisesti. Raamattu opettaa, että Isä on Jumala, Jeesus on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala. Raamattu opettaa myös, että on olemassa vain yksi Jumala. Vaikka voimme ymmärtää joitakin asioita kolminaisuuden eri persoonien välisistä suhteista, pohjimmiltaan ihmismieli ei voi sitä käsittää. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, ettei kolminaisuus ole totta ja Raamatun opetukseen perustuvaa.
https://www.gotquestions.org/Suomi/Raam ... isuus.html
Pyhä Henki toimii todistajana minun sielulleni ja sydämelleni Jumalan ja Jeesuksen olemassaolosta.
Tiedän kyllä sen, että se on liian vaikeaa käsitettäväksi järjellä ja viisaudella, sekä konkreettisesti.
Mutta - niinkuin Raamattu sanookin: "Autuaita ovat yksinkertaiset."
Ja minä olen mielelläni "yksinkertainen" näissä uskonasioissa...
Vaikein asia kristillisessä kolminaisuuden käsitteessä on se, ettei sitä voi tyhjentävästi selittää. Jumalan kolminaisuus on käsite, jota ihmisen on mahdoton ymmärtää täysin, selittämisestä puhumattakaan. Jumala on äärettömän paljon suurempi kuin me, sen vuoksi meidän ei pitäisi odottaakaan, että pystyisimme ymmärtämään häntä täydellisesti. Raamattu opettaa, että Isä on Jumala, Jeesus on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala. Raamattu opettaa myös, että on olemassa vain yksi Jumala. Vaikka voimme ymmärtää joitakin asioita kolminaisuuden eri persoonien välisistä suhteista, pohjimmiltaan ihmismieli ei voi sitä käsittää. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, ettei kolminaisuus ole totta ja Raamatun opetukseen perustuvaa.
Pyhä Henki toimii todistajana minun sielulleni ja sydämelleni Jumalan ja Jeesuksen olemassaolosta.
Tiedän kyllä sen, että se on liian vaikeaa käsitettäväksi järjellä ja viisaudella, sekä konkreettisesti.
Ja minä olen mielelläni "yksinkertainen" näissä uskonasioissa...
Mietipä jemina jos jumala olisi oikeasti olemassa ja olisi kaikkivaltias niin miksi hän sallisi kaiken sen pahuuden, mitä ihmiset tekee toisilleen.Jemina kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 13:45 Minun henkilökohtainen uskoni pohjautuu Pyhään Kolminaisuuteen: Isä Jumala, Poika Jeesus ja Pyhä Henki.
Ja minä olen mielelläni "yksinkertainen" näissä uskonasioissa...![]()
Ja miksi jumalaa pitää palvella ja rukoilla. Eikö jumala voisi hyvää hyvyyttään antaa kaikki ihmisen synnit anteeksi. 
Tonttu kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 13:49Mietipä jemina jos jumala olisi oikeasti olemassa ja olisi kaikkivaltias niin miksi hän sallisi kaiken sen pahuuden, mitä ihmiset tekee toisilleen.Jemina kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 13:45 Minun henkilökohtainen uskoni pohjautuu Pyhään Kolminaisuuteen: Isä Jumala, Poika Jeesus ja Pyhä Henki.
Ja minä olen mielelläni "yksinkertainen" näissä uskonasioissa...![]()
Tuohon kysymykseen minä olen jo vastannut.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Aika rohkea väite. Teodikean ongelmaan on etsitty ratkaisua ainakin jo skolastikkojen ajoista lähtien, mutta sitä ei ole löytynyt.
Hararin (mm.) ehdottamaa: Jumala on kaikkivaltias, mutta Jumala on paha, eivät kristityt ole hyväksyneet sen loogisuudesta huolimatta.
Koska väitteelle olemassaolon puolesta on todisteita, eikä sinulla yhtään todistetta olemattomuuden puolesta on olemassaolon kannattajat johdossa.Märkäruuti kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 13:38Jumala on olemassa, on positiivinen väite, joka vaatii todistamisen.
En usko Jumalan olemassaoloon, koska Jumalasta ei ole mitään tieteen kriteerit kestävää todistetta, ei ole positiivinen väite. Virkeen ensimmäinen lause on toteamus ja toinen sen perustelu. Jos sinä väität Jumalan olevan olemassa, sinun asiasi on osoittaa todisteet.
Tunnen tietoteorian ja myös tieteellisen metodin varmasti sinua paremmin. Se kun ei vielä paljoa vaadi.
Se että uskotko niihin on oma asiasi.
Mutta et silti voi kumota historillisia lähteitä mitä on olemassa.