Minkä tahansa asian olettaminen on osa ennalta päätettyä tulosta, mutta itse tulos saattaa olla jotain ihan muuta. Kolumbus oletti löytävänsä meritien Intiaan, mikroaaltouunin keksijä Percy Spencer oletti kehittävänsä uudenlaista tutkateknologiaa, ja niin edelleen. Oleta sinä siis jumala, mutta älä pety, jos se ei olekaan osa tutkimustulosta.OlliS kirjoitti: ↑16 Huhti 2025, 02:23Juuri niin. Väitetään etten ole tuota mieltä, vaan juuri tuota mieltä olen minäkin. Ateistinen oletus pitää jättää pois tieteestä. Se on ollut tärkeä, ja vienyt tiedettä eteenpäin. Mutta nyt maailmankaikkeus alkaa heräämään ja vaikuttamaan. Voima alkaa olla kanssamme. Tutkimuksen tulokset määräävät eikä ennalta päätetyt tulokset.Tauko kirjoitti: ↑15 Huhti 2025, 21:55Näin on, kun sitä Jumala-oletusta ei tarvita tieteen tekemiseen. Tutkimuksen tulokset ratkaisee, eikä ennakolta päätetyt tulokset.OlliS kirjoitti: ↑15 Huhti 2025, 21:44Eivät ole. Mutta kaikki tieteelliset teoriat tehdään ilman Jumala-oletusta, muuten ne katsotaan epätieteellisiksi.Wisti kirjoitti: ↑09 Huhti 2025, 23:35Ateistien käsitykset jumalan olemassaolosta eivät ole tieteellisiä teorioita.OlliS kirjoitti: ↑08 Huhti 2025, 13:57Jos-sana poistaa kehäpäättelyn. Jos Jumalaa ei ole, ei kuulu tieteeseen. Ei sekään ole kehäpäättely, se seuraa yhtä hyvin. Ateistin ongelma on siinä, että asiaa ei tiedetä. Tekstille tätä ongelmaa ei tule, koska jos ei kerran tiedetä, voidaan tutkia myös Jumala olettaen. Jospa saataisiin parempi teoria sillai?ID10T kirjoitti: ↑08 Huhti 2025, 08:00Klassinen esimerkki kehäpäättelystä.OlliS kirjoitti: ↑07 Huhti 2025, 23:02Totuutta lähestytään tieteellä, ja hengellisiä totuuksia, jotka ovat tärkeimpiä ja korkeimpia, hengellisellä tiellä. Ateisti tietysti kieltää hengellisen tien, mutta teisti uskoo siihen vakaasti. Ristiriita on täysin sovittamaton, eivätkä ateistit minua kuuntele. Väittävät vaan ettei Jumala kuulu tieteeseen. Minä taas väitän, että jos kuuluu totuuteen, todellisuuteen, kuuluu myös tieteeseen, totuuden etsintään.Neutroni kirjoitti: ↑07 Huhti 2025, 18:04Kaiken filosofian. Mistään ei tiedetä totuutta, jos ei lasketa abstraktien aksiomaattisten järjestelmien totuuksia, jotka eivät ole missään tekemisissä maailman kanssa. Totuuden löytäjästä tulee aina höyrähtänyt hihhuli, riippumatta siitä millaiseksi hän totuuden kuvittelee.
Etkö ole ennen olut realisti, joka uskoo, että totuus on kaikille sama? "Minun mielestä totuudelle" on parempikin sana: usko. Totuus tarkoittaa jollain tavalla objektia tai universaalia totuuttaa, joka ei riipu mielipiteistä. 1+1=2 on totuus (jos oletetaan Peanon aksioomat ja aritmeettinen standardinotaatio), mutta ei se kerro mitään maailmasta, jossa kokemuksemme tapahtuu.Minun mielestä. Huomioi se.
Näin ollen kaikissa asioissa, joissa Jumalan olemassaololla on merkitystä, tulee kahdenlaisia teorioita. Ateistin mielestä hänen teoriansa ovat parempia.
Minusta teistisiä teorioita ei ole kunnolla vielä ruvettu tekemäänkään. Se on niin epäkorrektia tiedemaailmassa. Ne puuttuvat. On vain fundamentalistien selvästi epätieteellisiä teorioita, jotka perustuvat kirjaimelliseen Raamatun tulkintaan, mikä on väärä lähtökohta.
Hyväksytäänkö ilmoitustieto tiedon lähteeksi, jakaa myös ateistit ja teistit. Minä ajattelen että saa hyväksyä. Se kyllä sotii kaikkea sitä vastaan, mitä naturalismi edustaa.
Mutta ainakin voi ottaa vinkkejä. Jos ne osoittautuvat hyödyllisiksi niin sitten osoittautuvat. Luomiskertomusta ja tiedettä olen yrittänyt yhdistellä. Niistä ei saa Jumalaa jättää pois. Kyllä se niissä on ja kuuluu sinne. Onko todellisuudessa, sitä emme siis tiedä, tieteellisesti tiedä.
Tuo "ateistinen oletus" muuten on silkkaa olkiukkoilua, sillä lähestulkoon yksikään tiedemies ei oleta tutkimuksissaan jumalasta mitään. Ei siis siis sen löytymättömyyttäkään. Tiede ei piittaa jumalasta edes oletuksen vertaa.